Bezpieczne bieganie po zmroku. Pozostań widocznym!

Opublikowane: 2021-04-29

Bieganie po zmroku przez kilka miesięcy w roku jest dla większości osób koniecznością. Zimą, kiedy jest jasno głównie wtedy, gdy my musisz być w pracy, na uczelni, czy w szkole, jedyna możliwość treningu poza domem przypada właśnie na czas po zachodzie słońca. Niektórzy decydują się na zmianę formy aktywności, jednak dla tych, którzy mimo wszystko wolą wysiłek na świeżym powietrzu, przygotowaliśmy poradnik o tym, jak biegać po ciemku, zachowując wszelkie zasady bezpieczeństwa.

Bezpieczne bieganie po zmroku w jednym zdaniu: bądź widoczny!

Nieważne, gdzie biegasz, jakie trasy, jak długo ani od jak dawna – żeby bieganie po ciemku było bezpieczne dla Ciebie i innych uczestników ruchu, musisz zaopatrzyć się w odpowiednią odzież sportową i akcesoria zapewniające widoczność. Mówimy tu o odzieży, dlatego że w niektórych sklepach sportowych można spotkać kolekcje posiadające specjalnie wbudowane odblaski już na poziomie bluzy czy butów, które same w sobie zapewniają nieco lepszą widoczność.
Warto jednak pamiętać, że jesienią i zimą zakrywamy niektóre elementy garderoby innymi, dlatego mimo że posiadasz odblaskowy t-shirt, jeśli przykryjesz go kurtką, przydadzą Ci się zapasowe odblaski dla sportowców, kamizelki odblaskowe, czy czołówki biegowe, a nawet zwyczajna latarka. Ciekawym rozwiązaniem mogą być też plecaki odblaskowe – jeśli biegasz na dłuższe trasy lub potrzebujesz coś ze sobą wziąć, warto połączyć w ten sposób praktyczny aspekt z bezpieczeństwem.

Bezpieczne bieganie po zmroku

Gdzie najbezpieczniej biegać po ciemku?

Bezpieczne bieganie po zmroku oznacza unikanie miejsc zupełnie nieoświetlonych, najlepiej także terenów leśnych i nieznanych lub niepewnych okolic miasta. Jeśli masz taką możliwość, najlepiej wybrać pobliski park, w którym powinno być bezpiecznie i komfortowo. Pamiętaj jednak, że nawet tam możesz trafić na nieuważnych rowerzystów, czy osoby spuszczające po zmroku psy ze smyczy, dlatego niezależnie od wszystkiego – zachowaj ostrożność.

Jeśli natomiast biegasz w pobliżu drogi, upewnij się, że jesteś widoczny dla kierowców i pamiętaj, że jeden odblask na nadgarstku, czy na nodze nie wystarczy, by kierowca zobaczył cię z większej odległości. Odpowiednia widoczność jest ważna dla obu stron – biegając po zmroku, odpowiedzialnie dbasz o bezpieczeństwo swoje i innych. Przypomnijmy, że biegacz ubrany w ciemną odzież bez odblasków jest niewidoczny dla kierowcy do ostatniej chwili, zmniejszając potencjalną drogę hamowania praktycznie do zera. Założenie odblasków sprawia, że kierowca zobaczy pieszego nawet pięć razy wcześniej – więcej na ten temat pisaliśmy w artykule o tym, dlaczego warto nosić odblaski, który gorąco polecamy lekturze.

Jak biegać po ciemku, dbając o siebie?

Poniżej znajdziesz kilka porad, które pomogą Ci zebrać w jednym miejscu wszystko, co potrzebujesz wiedzieć na temat biegania po zmroku o każdej porze roku.

    1. Daj się zobaczyć – czy to za sprawą odzieży, czy odblasków, dbaj o to, by zawsze mieć na sobie więcej niż jeden element odblaskowy. Po zmroku świetnie sprawdzają się kamizelki odblaskowe – dzięki nim nie musisz się przejmować tym, czy przypadkiem nie zgubisz lub nie zasłonisz odblasku.
    2. Biegaj w bezpiecznych miejscach – unikaj lokalizacji, których nie znasz albo, w których ryzyko potknięcia się, poślizgnięcia i kontuzji jest wysokie.
  1. Wybieraj dobrze oświetlone trasy – nie biegaj całkowicie po ciemku.
  2. Jeśli tylko masz taką możliwość, znajdź towarzysza do biegania – zwiększy to nie tylko przyjemność z aktywności, lecz także Wasze bezpieczeństwo.
  3. Nie słuchaj muzyki podczas biegania – w ten sposób zyskasz większą kontrolę nad otoczeniem i w razie problemów szybciej zareagujesz.

Czy ten post był pomocny?

5 / 5. Vote count: 1

Bądź pierwszym który oceni!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI



Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej OK